28-04-2010

Business rules nog altijd meer uitzondering dan regel

Wie na een aantal jaren verminderde belangstelling de draad weer oppakt, en met hoge verwachtingen het internet afstruint op zoek naar actuele ontwikkelingen, komt bedrogen uit. Wat blijkt? Er is de afgelopen jaren weinig veranderd.

Natuurlijk, er zijn goede dingen gedaan. Er is het Business Rules Manifest en er is de Semantics of Business Vocabulary and Business Rules, een uitgebreide OMG-specificatie voor het gestructureerd beschrijven van semantiek in het businessdomein. En er zijn nieuwe tools op de markt gekomen om business rules te beheren of uit te voeren. Er zijn zelfs open sourcetools. Maar de meeste van de tools zijn nog steeds veredelde ontwikkelomgevingen waarin je if-then-statements programmeert maar dan met behulp van dropdown-menuutjes. De belofte dat vanaf nu de programmeurs kunnen thuisblijven en dat de Business zelf het heft in handen kan nemen, is gebleven maar nergens echt waargemaakt. Het aantal implementaties van rules engines in de echte wereld is sowieso heel beperkt gezien de ambities van het vakgebied.

Wat is hier aan de hand? Het oorspronkelijke idee achter business rules, zoals dat al jaren wordt verkondigd door goeroe Ron Ross is goed. Maak een scheiding tussen applicatielogica en businesslogica. Applicatielogica hoort bij de ICT-afdeling, businesslogica hoort bij de Business. Laat de Business zelf haar eigen logica beheren en de organisatie wordt een stuk wendbaarder. In de praktijk blijkt echter dat voor het gestructureerd vastleggen van business rules een analytisch inzicht nodig is dat businessmensen nu net niet hebben. Anders waren ze wel ICT’er geworden. En een beetje volwassen bedrijf telt al gauw honderden, nee duizenden bedrijfsregels. En die wijzigen ook nog eens frequent, waarbij natuurlijk processen oude stijl en nieuwe stijl tijdelijk naast elkaar blijven bestaan. Versiebeheer dus. Maar daar zijn rules engines niet sterk in. En dus wordt het beheer van de rules al snel een chaos. Kortom, de ICT’er die aanvankelijk naar huis mocht, blijkt toch weer nodig en daarmee is de belangrijkste doelstelling –wendbaarheid door uit handen van de ICT-afdeling te blijven– uit beeld verdwenen.

Moeten we business rules dan maar snel vergeten als ware het een slecht idee? Nee, geenszins. Maar we moeten wel de ambities bijstellen. Het uit elkaar trekken van business- en applicatielogica is absoluut aanbevelenswaardig. Zo is het gebruik van business rules in een business process managementoplossing heel verstandig en levert het wel degelijk een zekere mate van de zo gewenste flexibiliteit op. Ook vergroot het de testbaarheid van de oplossing omdat de business rules afzonderlijk getest kunnen worden van de procesuitvoering. Maar vergeet het idee van ‘let the business rule’. Inzet van goede ICT’ers blijft noodzakelijk. Dat is ook helemaal niet erg. Samenwerking van ICT en Business is juist een sterkte van een goed georganiseerd bedrijf.

Wie overigens zich eens wil verdiepen in de werking van business rules, doet er goed aan eens te kijken naar OpenRules. Dat is een open source rules engine waarbij het beheer van de bedrijfsregels gebeurt in een spreadsheet in Excel of OpenOffice. Ook indien dit product niet past in de architectuurkaders van uw organisatie, is het de moeite waard eens naar het tool te kijken. Het maakt namelijk heel mooi inzichtelijk waarom business rules van waarde kunnen zijn maar ook waarom uw ICT-afdeling nog niet naar huis kan!

Erwin Oord (eoord@archixl.nl) is principal consultant en partner bij ArchiXL.

Interessant? Deel het!
Illustratie stel je vraag
Meer weten over deze blog?

Neem contact op met ons, we vertellen er graag meer over!

© ArchiXL  |  KvK 05084421